Durant els mesos de setembre i octubre es va desenvolupar la primera fase de recollida d’informació i anàlisi d’aquest estudi concedit per la Diputació de Barcelona, coincidint amb la pròxima posada en marxa de la variant.
Amb l’elaboració de l’Estudi sobre el present i el futur del teixit comercial de Calldetenes s’establiran les línies d’actuació que permetin la millora i la consolidació del teixit comercial del municipi. Aquest dimarts 10 de novembre es van donar a conèixer part dels resultats de les enquestes realitzades als clients dels establiments i als comerços i serveis del municipi.
Jordi Genebriera, de l’empresa Dinamium i responsable de l’estudi, va presentar els primers avenços davant d’una vintena empresaris de comerç i de serveis de Calldetenes, juntament amb l’alcalde de Calldetenes, Marc Verdaguer, i la regidora de Comerç, Mercè Pradell.
Entre el 4 i el 5 de setembre es van realitzar un total de 180 enquestes als clients dels comerços. Del total d’enquestats, un 62% eren dones i un 74% eren de Calldetenes, la resta de clients provenien principalment de Vic, Sant Julià de Vilatorta i Folgueroles.
Una dada positiva a destacar és que el 96% va afirmar que continuarien comprant al municipi després de la posada en marxa de la variant; dels no residents, un 88% també té intenció de continuar comprant a Calldetenes. Pel què fa a la freqüència de compra, al voltant d’un 60% dels clients, tant de Calldetenes com de fora, acudeixen als comerços més d’un cop a la setmana. El que més bé es valora és la qualitat de l’atenció –un 99% la considera bona o molt bona–, i l’oferta comercial –un 86% la consideren molt bona–.
Pel què fa als horaris dels establiments, un 70% dels enquestats els consideren bons o molt bons, i un 16%, regulars. D’altra banda, els preus dels productes no obtenen una bona valoració: un 41% els considera només regulars davant d’un 49% que els qualifica bé.
En aquesta primera fase de l’Estudi sobre el present i el futur del teixit comercial de Calldetenes també es van realitzar enquestes als comerciants i serveis per implicar-los en el procés. Els resultats que sobresurten és que el 79% mostra predisposició a continuar al negoci a llarg termini, i que el 32% té intenció d’aplicar canvis i millores properament, principalment a través de la introducció de noves gammes de productes. Pel què fa a aquest, un 50% dels establiments disposen de producte artesà. D’altra banda, només a un 46% dels comerços/serveis es pot pagar amb targeta i tan sols un 31% tenen presència a les xarxes socials.
A partir de tots aquests resultats i conclusions extretes de les enquestes a clients, comerciants i serveis, es dissenyaran les actuacions de promoció pràctiques, de baix cost i adaptades al municipi.
A la segona part de la reunió, es va valorar i debatre conjuntament un seguit de propostes i possibles campanyes de promoció. Entre d’altres temes, es va reflexionar sobre la necessitat de crear sinèrgies entre el mercat del diumenge i els comerços, la necessitat de promocionar-se per fidelitzar els clients actuals i captar-ne de nous, l’elaboració d’un tríptic amb el directori de comerços i serveis de Calldetenes o les possibilitats de fer difusió de l’oferta comercial entre les famílies dels centre escolars municipals.
Finalment, i abans de tancar la reunió, es va felicitar l’actual dinamisme de l’Associació de Comerciants i Serveis de Calldetenes, que recentment ha incrementat els seus socis a 51 membres.
L'estudi estarà enllestit sobre la primera quinzena de gener.