Un cop resoltes les qüestions dels regidors en relació als darrers decrets d’alcaldia i a les actes del Plens anteriors, es va entrar a l’ordre del dia amb l’aprovació del Procés participatiu per la redacció del projecte de re-urbanització del carrer Gran i l’avinguda Pau Casals, que inclou el guió de treball acordat en les reunions prèvies dels tres grups municipals.
Seguidament, es va donar compte de la liquidació de l’exercici pressupostari 2016. Des de la regidoria d’Hisenda, es va destacar el tancament de l’any per sota el 110 % d’endeutament total, essent del 108,53 %, fet que significa que, “teòricament, es deixa d’estar intervinguts, per primera vegada en 7 anys”, amb un romanent de tresoreria ajustat de 243.117,93 €. Des d’alcaldia es va aprofitar per destacar “l’esforç i el treball conjunt que s’ha realitzat des de totes les regidories per aconseguir complir l’objectiu de rebaixar la taxa d’endeutament per sota el 110 %, un treball que cal continuar dia a dia”. També es va posar èmfasi en els gairebé 2,5 milions d’euros pendents de cobrament per part de l’Ajuntament derivats sobretot de les quotes pendents de la urbanització del Torrental, uns possibles ingressos que si es desbloquegen suposarien poder retornar préstecs i realitzar noves inversions.
En aquest sentit, es va informar, tal com va anunciar alcaldia, “d’una sentència molt positiva per l’Ajuntament per intentar desbloquejar el cobrament de les quotes del Torrental”. La sentència emesa pel jutjat del contenciós administratiu, confirma el Projecte Modificat de la Urbanització del Torrental amb un valor de l’obra de 3.923.041 €. L’empresa constructora havia interposat un recurs en el que es sol·licitava que es reconegués un valor de 5.231.063 €. Tot i que l’empresa pot reclamar davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, aquesta sentència és favorable a l’Ajuntament per intentar aixecar la suspensió del cobrament de les quotes pendents, i per a la resolució de noves sentències.
Un dels punts que va portar més debat en aquest Ple va ser el donar compte de l’informe de l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) en relació a la presumpta desviació de fons i irregularitats en la facturació dels treballs d’execució de les obres i instal·lacions de l’Auditori Teatre Calldetenes. Des de l’OAC s’havia demanat la màxima confidencialitat per part de l’Ajuntament mentre es portava a terme la investigació i es proporcionava la informació requerida, fins a l’emissió d’aquest document. L’informe conclou tres tipus de possibles irregularitats. En primer lloc, en relació al fet que no hi ha constància que s’articulés un procediment de licitació i adjudicació conforme a la normativa de contractació administrativa per seleccionar cadascuna de les empreses prestadores de serveis. En aquest cas, l’import dels diversos serveis facturats sense adjudicació prèvia podria ser de gairebé 1.500.000 €. El segon grup d’irregularitats es basa en una possible duplicació de conceptes facturats amb un valor de 80.000 €; i el tercer, en la possible adjudicació en baixa temerària de les grades mòbils, cosa que hauria pogut excloure l’empresa del procés de licitació ja que la diferència de l’import de licitació i d’adjudicació era de gairebé 100.000 €. Amb aquest informe l’OAC insta a l’Ajuntament a investigar aquests fets i a adoptar les mesures necessàries. Els tres grups municipals van estar d’acord a que és necessari “actuar tots a la una i a anar fins al final de la investigació per descobrir la veritat” i poder reclamar responsabilitats a aquells que van desenvolupar els procediments d’adjudicació i la firma de factures, així com reclamar els pagaments indeguts als proveïdors. El primer pas, és sol·licitar a l’OAC més temps per poder investigar a fons les possibles irregularitats i buscar la documentació.
En aquest Ple també es va informar dels ajuts concedits en el marc del Catàleg de Serveis de l’any 2017 de la Diputació Barcelona. L’import total dels 13 ajuts concedits és de 40.076,34 € i, per valor econòmics de les accions, en destaquen les accions de control de plagues urbanes i prevenció de legionel·losi; accions per enfortir el teixit comunitari i la cohesió del municipi (participació ciutadana i convivència); accions estratègiques per a la cohesió i consolidació del teixit comercial (comerç i fires); activitats esportives; promoció de la salut; accions de foment de l’emprenedoria, l’ocupabilitat i l’emancipació dels joves, entre d’altres.
D’altres temes de tresoreria dels que es va donar compte, van ser la incorporació de 455.215,61 € al pressupost 2017, provinents de l’exercici anterior per a continuar els projectes aquest any. Aquests expedients no tancats fan referència al pavelló, al Torrental i al POUM. També es va aprovar per unanimitat i seguint el Pla de Sanejament, incorporar al pressupost l’import regularitzat a la baixa en concepte de pendents de cobrament per devolució d’ingressos, així s’adequa la comptabilitat a la situació actual. Pel què fa a aquest primer trimestre, el període mig de pagament és de 4,53 dies.
Finalment, va quedar posposat per al següent Ple la votació de la proposta de Conveni regulador per a l’atorgament de llicència d’ocupació temporal d’ús privatiu del camp de futbol. També va quedar pendent, la proposta del Reglament del cementiri municipal o adquisició de nínxols a tercers, que inclou la modificació de l’ordenança fiscal per la prestació de serveis de cementiris amb la incorporació de la recuperació de nínxols per part de l’Ajuntament.