Aquest dissabte 17 de setembre al matí ha tingut lloc la inauguració i la posada en servei de la variant de Calldetenes. Llargament reclamada pels veïns i governs municipals, i després de quasi 30 anys de demandes, la nova carretera que volta el nucli urbà ja es troba operativa. L'acte ha comptat amb la participació de Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat, Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona, Marc Verdaguer, alcalde de Calldetenes, Anna Erra, alcaldessa de Vic, i de diversos representants de la Generalitat de Catalunya, de la Diputació de Barcelona, del Consell Comarcal d’Osona i dels municipis de la comarca, entre d’altres autoritats. A més a més de la presència de la constructora Pasquina, regidors de Calldetenes i de veïns i veïnes del municipi.
L’alcalde de Calldetenes, Marc Verdaguer, ha agraït a la Diputació de Barcelona l’esforç econòmic, i a la Generalitat de Catalunya, la direcció d’obres. Així mateix ha fet un repàs pel passat, el present i el futur d’aquesta carretera tenint especial record per totes aquelles víctimes d’accidents en aquest punt de la N-141d.
En el seu torn, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha destacat la millora que comportarà el nou vial pel municipi, ja que permetrà alliberar el centre de Calldetenes de la incomoditat i inseguretat del trànsit. Tal com ha expressat, “ara Calldetenes pot encarar el futur amb unes noves condicions” i continuar treballant per la mobilitat sostenible.
En la seva intervenció, el conseller Rull ha emfatitzat la capacitat de pacificar que significarà la nova carretera, així com la possibilitat de “rescatar el poble per als veïns”. També ha destacat que “Calldetenes té un alcalde insistent, tenaç i pesat, però un bon alcalde”. D’altra banda, aquesta obra en la que s’ha treballat conjuntament des de l’Ajuntament, Diputació i Generalitat és “una mostra de la capacitat de treballar plegats i de resistència que es té, també com a país”.
Aquesta és una infraestructura històricament reivindicada des del municipi que permetrà evitar el trànsit d'una mitjana de més de 16.000 vehicles diaris, 800 d'ells pesats, pel centre de Calldetenes. El gran volum de trànsit havia aixecat les protestes de les veïns per la seva evident perillositat des dels anys 90, sobretot des de l’entrada en funcionament de l’Eix Transversal i més recentment amb la prohibició del pas de vehicles pesants per alguns carrers de Vic. Un dels primers projectes, realitzat per l’arquitecte municipal i amb el qual es van intensificar les demandes cap als dos ens governamentals, es va posar sobre la taula l’any 1993. Des de llavors, el primer estudi de traçat de la variant de Calldetenes el va fer la Diputació de Barcelona al setembre de 1998, amb l’objectiu de millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit a la zona. Tot i que l’obra estava adjudicada des de l’octubre de 2010 a l’empresa Pasquina, el projecte de la variant estava completament aturat des del 2011, degut a la falta de finançament, i les obres s’havien posposat repetidament sense fixar cap data concreta. El projecte va recuperar-se a finals del 2013 i, finalment, després de diverses negociacions, reunions i fins i tot d’una recollida de firmes, es va aconseguir desencallar el 24 de juliol de 2014, amb l’acord de traspàs entre la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. Finalment, les obres de construcció de la variant de Calldetenes es van iniciar el 27 d’octubre de fa dos anys. Tot i que el termini era de 12 mesos, el període d’obres s’ha allargat degut a la incorporació de millores al projecte, sorgides de les demandes dels veïns i de l’Ajuntament.
Els vehicles ja circulen per la variant de #Calldetenes després de la inauguració amb @diba i @territori pic.twitter.com/hDBsbYJIKD — Aj Calldetenes (@ajcalldetenes) 17 de setembre de 2016
Els vehicles ja circulen per la variant de #Calldetenes després de la inauguració amb @diba i @territori pic.twitter.com/hDBsbYJIKD
Un cop assolida aquesta reivindicació històrica, ara caldrà adaptar-se a la nova situació i treballar per a millorar els possibles punts dèbils. D’altra banda, també s’iniciarà el procés de participació ciutadana per a decidir com serà el futur del carrer Gran i de l’avinguda Pau Casals. A més a més, caldrà estudiar els flux de circulació, la regulació del pas de camions i la promoció del comerç local, entre d’altres qüestions.
La variant de Calldetenes, que des d'avui està oberta, té un traçat de 900 metres. Formada per dos carrils, comença a l’altura de Can Gasparó al terme de Vic, on queda enllaçada amb una rotonda. Poc després, la variant entra al terme de Calldetenes i travessa el torrent de Sant Marc fins que arriba al camí de l’Aragall, on hi ha una altra rotonda. A continuació, creua el Serrat de l’Aragall fins al final del recorregut, a la Torre d’en Marc, on s’ha construït una tercera rotonda a l’encreuament amb l’actual N-141d. El pressupost de l'obra i dels treballs complementaris ha sigut de prop de 3 milions d'euros.