Si sembla fake, ho és
En el marc del Dia Mundial de les Persones Consumidores 2025, la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum, fem una campanya a favor del consum responsable adreçada a adolescents i joves.
Aquest col·lectiu és especialment vulnerable a les estafes i enganys que circulen per les xarxes socials i són, a més, el col·lectiu que menys reclamacions posen als Serveis Públics de Consum. De tots els expedients que ha tramitat la Diputació de Barcelona, només l’11% provenen de persones entre 18 i 35 anys.
Amb aquesta campanya volem alertar de les males pràctiques que proliferen a les xarxes socials i a les plataformes digitals i apropar els Serveis Públics de Consum de la demarcació a tota la ciutadania, però especialment al públic més jove.
CONSELLS:
Com actuar si has estat vísctima d'una estafa a internet?
1. Recull proves de l'estafa o de l’engany.
Guarda totes les comunicacions, correus electrònics, captures de pantalla i qualsevol altre document relacionat amb l'estafa. Aquestes proves seran útils per demostrar el frau i fer la reclamació.
2. Contacta amb l'empresa o plataforma.
Si es tracta d'una compra en una plataforma reconeguda (Amazon, Wallapop, Vinted, etc.), contacta amb el servei d'atenció al client i explica què ha passat. Sovint tenen polítiques de protecció al consumidor que podrien ajudar-te a recuperar els diners.
3. Consulta amb la teva entitat bancària o al teu proveïdor de serveis.
Si has realitzat el pagament amb targeta, la factura del telèfon o altres serveis de pagament, contacta amb el teu banc o amb el proveïdor del servei. Sovint, poden iniciar un procés de devolució del pagament o bloquejar transaccions futures amb el venedor.
4. Acudeix al servei públic de consum (OMIC) del teu ajuntament
Els serveis públics de consum locals ofereixen serveis de mediació i faciliten l'accés a l'arbitratge per trobar una solució satisfactòria als conflictes de consum. Si consideres que s'han vulnerat els teus drets, presenta una reclamació.
5. Denuncia a la policia
A Catalunya, pots presentar una denúncia davant els Mossos d'Esquadra per informar sobre una estafa, un frau o qualsevol altra conducta delictiva a Internet. Això és especialment recomanable si es tracta d'una quantitat considerable de diners o d'un delicte greu. Pots fer-ho en línia o acudir a una comissaria.
6. Conflictes amb portals ubicats a altres estats de la UE
Si l'estafa té caràcter transfronterer i l’empresa té seu a un altre país de la UE, pots recórrer al Centre Europeu del Consumidor (CEC) o a la plataforma de resolució de litigis en línia de la Comissió Europea. Si l’empresa o l’autor de l’engany està ubicat fora de la Unió Europea, resulta força complicat resoldre qualsevol problema.
7. Altres organismes de protecció als consumidors
Si es tracta d’una reclamació en matèria de protecció de dades personals, l’organisme competent és l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Si disposes de proves o indicis que acreditin la vulneració dels teus drets a la protecció de dades, pots presentar una reclamació a través de la seva seu electrònica.
Estafes o enganys més habituals.
Scam
Grooming
Ciberassetjament
Pressió social i necessitat d’imitació
Pèrdua de privadesa i geolocalització
Exposició a continguts inapropiats o nocius
Addicció a les xarxes socials i als jocs en línia
Pagaments a tercers a la factura del mòbil
Phishing
Falsos regals i suposats premis en sortejos i concursos